Ding Ning
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L’esthétique traditionnelle chinoise en transformation à la cérémonie d’ouverture des jeux olympiques de Pékin en 2008
The opening ceremony for the Beijing Olympic Games 2008 is truly a media spectacle, which tries to present to the world a story of China while various art forms, such as painting, sculpture, music, dance, drama, design, film and new media arts, are expected to create a unique and ambitious narrative of contemporary visual culture. Besides the display of the ancient four great inventions, more profound culture concerns tend to concentrate on how to reveal the universal significance of the Chinese Confucianism, Buddhism and Taoism. The updated effects of Fou, large mobile LED scroll, qin and dance of flying fairy offer a quite impressive example of how the traditional art and its aesthetics are transformed.
biographie
Ding Ning est professeur d’histoire et de théorie de l’art à l’École des arts de Pékin, dont il est sous-directeur. Il est titulaire d’un doctorat de théorie de l’art de l’université de Pékin. Il a notamment publié : Dimensions of Reception (1990), Psychology of Visual Art (1994), Dimension of Duration: Toward a Philosophy of Art History (1997), Depth of Art (1999), Fifteen Lectures on Western Art History (2003), Spectrum of Images: Toward a Cultural Dimension of Visual Art (2005), and Heart-touching Western Art (2008). Il a été professeur invité dans de nombreux pays, et obtenu des bourses de recherche dans les universités d’Essex, Grande-Bretagne (1994-2004), ZKM, Allemagne (2009) et au Getty Research Institute, Etats-Unis (2010). Son œuvre a reçu de nombreux prix nationaux.