Brian Ogilvie

Brian Ogilvie

dates de séjour

01/01/2012 - 30/06/2012

discipline

Histoire

fonction

Professeur associé

organisme

Université du Massachussets, Amherst, États-Unis

pays d'origine

États-Unis

projet de recherche

Nature's Bible : Insects in European Art, Science, and Religion from the Renaissance to the Enlightenment

Dans une optique contemporaine, le titre du livre de Jan Swammerdam, « La Bible de la nature, ou l'Histoire des insectes réduite aux classes distinctes », semble paradoxal ; l'étude des insectes ne peut guère apparaître comme un livre de la nature entière. Ce projet vise à résoudre le paradoxe : comment le vif intérêt que l'on porta aux insectes à l'époque moderne ne forma pas seulement un épisode de la préhistoire de l'entomologie, mais se situa aussi à la confluence de courants forts dans les domaines des arts, des sciences et de la religion. En commençant par l'histoire naturelle du 16e siècle et par le nouvel intérêt pour l'oeuvre d'Albrecht Dürer, le projet analysera la circulation des insectes, des savoirs sur eux et des significations symboliques élaborées à partir d'eux dans la culture européenne de l'époque moderne. De la représentation symbolique d'insectes dans les miniatures de Joris Hoefnagel aux aquarelles grandeur nature de Maria Sibylla Merian, de l'encyclopédie entomologique d'Ulisse Aldrovandi à l'« Amusement des insectes » d'August Johann Rösel, de l'anatomie des insectes de Jan Swammerdam à la théologie des insectes de F. C. Lesser, les connaissances sur les insectes circulaient à travers des frontières disciplinaires qui étaient en train de se construire ; elles inspirèrent aux lecteurs et aux collecteurs la curiosité et même l'amour pour ces créatures aux marges de la perception. Bref, les insectes furent bons à penser.
 

 

Cette résidence a bénéficié d'une aide de l'État gérée par l'Agence nationale de la recherche dans le cadre des programmes d'Investissements d'avenir au titre du Laboratoire d'excellence RFIEA+.

biographie

Professor Ogilvie's book The Science of Describing: Natural History in Renaissance Europe, which examines the origins of modern botany and zoology in the 16th and early 17th centuries, was published in Spring 2006. He has received a National Endowment for the Humanities Fellowship, along with a fellowship at the Columbia University Institute for Scholars at Reid Hall, Paris, for his next research project, on "Ezechiel Spanheim (1629-1710) and the Learned Culture of Seventeenth-Century Europe," which will examine the connections among antiquarianism, diplomacy, and polite society in Baroque and early Enlightenment Europe. He has published essays on "Encyclopaedism in Early Modern Natural History: From historia to pinax" (1997), "Renaissance and Humanism in the English-language Scholarly Literature, 1988-1998" (1998), "Renaissance and Humanism in the English-language Scholarly Literature, 1998-2000" (2001), "Image and Text in Natural History, 1500-1700" (2003), "The Many Books of Nature: Renaissance Naturalists and Information Overload" (2003), the historiography of Renaissance science (2004), and "Natural History, Ethics, and Physico-Theology" (2005). He is also planning a book-length essay on natural theology and the argument from design. More broadly, he is interested in Renaissance culture, the philosophy of history, the history of witchcraft belief and persecution, and the history of religion. He regularly reviews books for such journals as Renaissance Quarterly, Isis, The Journal of the History of Biology, and American Scientist. He has held fellowships from the National Endowment for the Humanities, the Woodrow Wilson National Fellowship Foundation, the National Science Foundation, the Max Planck Institute for the History of Science, and the Columbia University Institute for Scholars at Reid Hall. He has received grants from the American Philosophical Society, the European Science Foundation, the Folger Shakespeare Library, and the UMass Office of Research. He is currently serving as Graduate Program Director.

institut

01/02/2011